A vásárlói döntési mechanizmusok igen összetettek. Ezért vizsgáltuk, hogy az egyes tényezők közül (bor típusa, termőhely, zárási mód, ár), a fogyasztókat a bor minőségén túl, mely tulajdonsága befolyásolja leginkább.
Az alábbi táblázatban látható tulajdonságok és szintek alapján, számítógépes program segítségével „hoztunk létre” 9 különböző bortípust, amelyeket a kérdőívet kitöltők egyenként értékeltek. Természetesen, jóval több jellemzőt is fel lehetne sorolni, de ezek együttes kiértékelése szinte lehetetlen. A kérdőív feldolgozását kétféle módszerrel, az SPSS statisztikai programcsomag Conjoint analízisének és a Kereszttáblás elemzési technika felhasználásával végeztük.
Tulajdonság |
Tulajdonságszint |
||
bortípusok |
fehérbor |
vörösbor |
desszertbor |
termőhelyek |
Etyek-Budai borvidék |
Villányi borvidék |
Balatonborglári borvidék |
zárási módok |
parafadugó |
műanyagdugó |
csavarzár |
árkategóriák |
500 Ft/pal. |
1100 Ft/pal. |
3500 Ft/pal. |
Az említett tényezőkön kívül részletesen vizsgáltuk a zárási módok fogyasztói megítélését. A fogyasztók egy része nyitott az újításokra, más részük viszont határozottan elutasítja azokat bortípustól, ártól függetlenül. A felmérés összeállításakor arra kerestünk választ, hogy számít-e egyáltalán a fogyasztóknak a boros palackok zárási anyaga, s, ha igen, akkor az egyes lehetőségek közül melyiket részesítik előnyben?
A kérdőívet 157 fogyasztóhoz sikerült eljuttatni. A megkérdezettek között nagyjából azonos arányban képviseltették magukat a nők és a férfiak.
A kérdőívet többségében 18 és 35 év közötti fiatalok (69%) töltötték ki, a középkorúak aránya 13%, a 46 év fölöttiek aránya 18%; a felsőfokú végzettségűek aránya 82% volt. A borokhoz hivatásuknál fogva és hobbi szinten értők aránya 70% volt.
A válaszadók borfogyasztási szokásait illetően megállapítható, hogy 64%-uk 6 évnél régebb óta, és 71%-uk minimum heti rendszerességgel fogyaszt bort.
A bor típusának, termőhelyének, zárási módjának és árának megfelelően létrehozott 9 féle conjoint kártya alapján vizsgáltuk, hogy mely bort értékelik legmagasabbra a fogyasztók és összességében melyik tényezőt tartják a legfontosabbnak, egy bor megvásárlásakor. Az eredmények alapján megállapítható, hogy az általunk kiemelt tulajdonságok közül az ár sarkalatos tényező volt. A szélsőségesen megválasztott árak erőteljesen befolyásolták a fogyasztókat. A bor zárása és a típusa között csak minimális különbség volt. Érdekes módon a bor termőhelye bizonyult a legkevésbé lényegesnek, ebben a környezetben.
A fogyasztók a leginkább elfogadhatónak a testes, balatonboglári vörösbor, parafadugóval zártan, 1100 forintért „típusú” bort tartották, valószínűleg azért, mert ez ár-érték arányában is megfelelt elvárásaiknak.
A válaszadók a parafadugós zárási módot értékelték legtöbbre, a csavarzáras borokat legkevesebbre. Habár az ár meghatározónak bizonyult, mégis a hasznossági értékek alapján megállapítható, hogy a fogyasztók árérzékenyek, de nem az ár abszolút értéke a fontos számukra, hanem a borok ár-érték aránya.
Annak ellenére, hogy a borok típusa közül a vörösbort értékelték legtöbbre, mégis a termőhelyek közül -bár csak kis különbséggel-, de egy fehérborairól híres borvidék (az Etyek-Budai borvidék) került az élre. Ennek oka minden bizonnyal az, hogy a Villányi borvidéket a fogyasztók olyan testes vörösborokkal kötik össze, amelyekhez semmi esetre sem tudnak például csavarzárat elképzelni (ezt szóbeli közléseikkel is alátámasztották).
A kérdőív első felében megfogalmazott állításaink közül néhány a hagyományos felfogással szemben állt -némileg provokatív módon- azért, hogy minél közelebb jussunk az általános fogyasztói attitűdhöz.
A válaszadók szerint a bor készítése és fogyasztása a magyar kultúra elválaszthatatlan része. A megkérdezettek több mint 80 %-a számára fontos a borok megjelenése. A fogyasztók nagyrészt egyetértettek azzal, hogy az újabb, jobb megoldásokra kell törekedni a borászatban is, bár 30 %-uk még akkor is ragaszkodik a megszokott termékekhez, ha az újfajta jobb minőségűnek tűnik.
Az élelmiszer- italipari cégek és az azok által alkalmazott technológiai változtatások, újítások megítélése nem volt egyértelműen kedvező.
A tekintetben, hogy a palackzárási módoknak a bortól elvárható ízvilágot kell visszaadniuk, a fogyasztók hozzáértésüktől függetlenül is teljes mértékben egyetértettek. Az egyes zárási módok megítélésében azonban már jelentős különbségek adódtak.
A hagyományok tisztelete tükröződik abban, hogy a válaszadók többsége a parafadugós bort tartja a legalkalmasabb zárási módnak ünnepi alkalmakon történő borfogyasztáskor. A parafadugóhoz való ragaszkodásuk azonban csak addig tart, amíg az nem befolyásolja negatív irányba a bor minőségét. A dugós borokkal kapcsolatos kérdésekre adott válaszok teljesen megoszlottak. A hozzáértők válaszaiból azonban kitűnik, hogy őket határozottan zavarja a dugóíz a borban.
A parafadugónak a bor fejlődésére gyakorolt hatását a fogyasztók többsége nem tudja megítélni. Ezért is voltam kíváncsi a szakértők véleményére. A hozzáértők sem egyértelműen reagáltak arra, hogy hogyan befolyásolja a bor minőségét a zárási mód. Ugyanakkor a parafadugót alkalmasnak tartják a reduktív borok zárására is.
A műanyagdugót csak a válaszadók egyharmada tekinti a parafával egyenrangúnak. Ezt a kérdést illetően nem volt összefüggés a szakértők véleménye és a műanyagdugó elutasításának, vagy elfogadásának ténye között.
A műanyagdugóról sokan panaszkodnak, hogy nehezebb eltávolítani, mint a parafadugót. Ennek ellenére, esetünkben nagyobb arányban voltak, akik azt állították, hogy nem igényel túl nagy erőkifejtést a szintetikus dugók eltávolítása sem. A színes dugókkal kapcsolatosan megoszlottak a vélemények, még a fiatalabb korosztály sem értett azzal egyet, hogy a színes szintetikus dugók a fiatalokból álló társaságokban elfogadható zárási módok lennének.
Az alternatív zárások megítélését jelzi, hogy a fogyasztók többsége nem adná ajándékba az ezekkel zárt borokat!
A csavarzár egyik legjobb tulajdonságaként számon tartott könnyebb nyithatósága nem jelent akkora előnyt, amiért bármely borfogyasztói csoport szívesebben vásárolná az ezzel zárt borokat. Az pedig, hogy jól megőrizhető vele a borok frissessége, egyik fogyasztói csoportnak sem evidens. A válaszadók jelentős hányada viszont elfogadhatónak tartja a csavarzár használatát éttermekben. E tekintetben nincs különbség a szakmai válaszadók és a hozzá nem értők véleménye között. Ezzel szemben a legtöbben nem értenek azzal egyet, hogy ez a zár a jövőben elkerülhetetlenül terjedni fog.
A fogyasztói felmérés fő eredménye tehát, hogy alapvetően lényeges a borok megjelenése, de az ár-érték arányuk sokkal meghatározóbb. A tradícionális országokhoz hasonlóan még nálunk is többen ragaszkodnak a parafadugós zárhoz. A válaszadók a parafadugóval elégedettek, bármely bortípushoz elfogadják. Természetes eredetét is lényegesnek tartják.
A dugóíz problématikáját egyelőre csak a szakértő, vagy rendszeres borfogyasztók ismerik. A fogyasztók a műanyagdugót és a csavarzárat nem tekintik egyenrangúnak a parafadugóval. A jövőben a borkészítési technológiában vélhetően nőni fog a zárási módok jelentősége. A minőségorientált fogyasztók körében a borok közötti árnyalatnyi különbségek sokat jelentenek. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy a közeljövőben nem várható még hazánkban az alternatív palackzárási módok parafadugónál nagyobb arányú elfogadottsága.
pincefalvak.hu